درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1400/03/13 - 14:18:3
تعداد بازدید: 526
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

سید جواد باهنر در وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)؛
امام خمینی(ره) سفینه نجات سرزمین‌های اسلامی و بیدارکننده مسلمین بود

رییس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی(ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، با اشاره به تحولات منطقه و جهان بخصوص افغانستان در دوره‌های بلوک شرق و بلوک غرب و وضعیت کنونی، تأکید کرد که بدون شک همه پیروزی‌های جریان‌های مقاومت در جهان اسلامی از اثر انقلاب اسلامی ایران به رهبری خردمندانه حضرت امام راحل و جانشین خلف‌اش، امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) است که بیداری را در جهان اسلام ایجاد نمودند. امام خمینی (ره) سفینه نجات سرزمین‌های اسلامی و بیدارکننده ملت‌های اسلامی بود و امام خامنه‌ای ادامه‌دهنده این راه است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از آوا، همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

سید جواد باهنر، رییس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان که در این وبینار صحبت می‌کرد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت ملکوتی بت‌شکن قرن، امام خمینی (ره) نکاتی را پیرامون رهبری امام و اثرگذاری آن در جهان اسلام و افغانستان بیان کرد.

وی گفت که امام خمینی(ره) سفینه نور و عزت برای جهان اسلام، کشورهای اسلامی و افغانستان بود.

باهنر، در یک نگاه تاریخی افزود: بعد از جنگ جهانی اول توسط متفقین انگلیس، روسیه و فرانسه بر جهان و استعمار کشورهای اسلامی، این کشورها شاهان و امیران مزدور خویش را بر کیان و سرنوشت کشورهای منطقه مسلط ساختند و طی بیش از یک قرن ملت‌های مسلمان از حق تعیین سرنوشت‌شان محروم و مأیوس گردیده بودند. اگرچه در این ایام حرکت‌هایی برای بیداری از طرف شخصیت‌هایی چون سید جمال افغان به وقوع پیوست، اما به هیچ صورت جواب‌گوی مشکلات جهان اسلام نبود و سرنوشت جهان در اختیار بلوک شرق (اتحاد شوروی) و بلوک غرب (آمریکا) رقم می‌خورد.

وی تأکید کرد که امام خمینی (ره) در میانه قرن بیستم مبارزه خوش را آغاز نمود در سال 1357 انقلاب اسلامی به رهبری ایشان به پیروزی رسید. امام با شعار نه شرقی، نه غربی، تحول و تغییر عظیمی در معادلات جهان ایجاد نمود. قبل از این، جهانیان، حاکمان و سیاست‌مداران تصور می‌کردند که بدون تکیه و وابستگی به دو بلوک شرق و غرب مبارزه ناممکن است و نمی‌توانند نظام و حکومت مستقل از دو بلوک شرق و غرب را ایجاد نمایند.

اما به گفته این فعال سیاسی در افغانستان، با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در ایران اسلامی، روح تازه‌ای بر پیکر رنجور ملت‌های مسلمان دمیده شد و مبارزه برای آزادی قدس شریف و ایجاد جنبش‌های اسلامی در لبنان و سایر ملل اسلامی، احیا و امید برای همه امت اسلامی در جهان به وجود آمد.

وی در مورد تحولات افغانستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما اکثر علما و مبارزین حتی قبل از پیروزی انقلاب ایران بر حسب جایگاه مرجعیت دینی حضرت امام و آزاداندیشی ایشان، همراه و هم‌فکر بودند. به عنوان نمونه می‌توان از علامه شهید سید اسماعیل بلخی نام برد. در آغاز سال ۱۳۵۷ کودتای خلق و پرچم با حمایت اتحاد جماهر شوروی در کشور ما به وقوع پیوست. هشت ماه بعد انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام راحل به پیروزی رسید و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، محرک و مشوق مردم ما برای دفاع از کشور گردید.

رییس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان با بیان این‌که حضرت امام از جهاد افغانستان قاطعانه حمایت نمود، گفت: قیام‌ها و تشکیل احزاب اسلامی در افغانستان شکل گرفت و خروج اشغال‌گران و سرنگونی حکومت کمونیستی را رقم زد. به صراحت می‌توان گفت الگوی تمام این قیام‌ها و تاسیس احزاب اسلامی در افغانستان، حضرت امام و انقلاب اسلامی ایران بود. به همین منظور رژیم کمونیستی افغانستان هزاران هموطن ما را تحت دوسیه‌های "خمینیست" زندانی و به شهادت رساند. همزمان جمهوری اسلامی پناه‌گاه میلیون‌ها مهاجر افغانستانی و مرکز فعالیت احزاب جهادی و اسلامی گردید.

وی با بیان این‌که نقش حضرت امام خمینی (ره) در جهاد و آزادی افغانستان از سلطه اتحاد شوروی برجسته بود، ادامه داد: از سوی دیگر با فروپاشی بلوک شرق، تنها رقیب نظام سلطه در جهان یعنی آمریکا، انقلاب اسلامی ایران و ملت‌های مسلمان بود. حتی می‌توان گفت غربی‌ها و آمریکا نسبت به پیمان ورشو و اتحاد شوروی از انقلاب اسلامی ایران هراس بیشتری داشتند، زیرا این انقلاب معرف اسلام ناب و متحدکننده جهان اسلام بود. این هراس، دشمنی استراتژیک غرب با انقلاب اسلامی ایران را رقم زد و با فروپاشی بلوک شرق، غربی‌ها تمام توجه خویش را بر تقابل با انقلاب اسلامی قرار دادند.

این فعال سیاسی با ذکر این‌که غربی‌ها از پیام این انقلاب بی‌نهایت ترس داشتند، تصریح نمود: به همین دلیل با مدل‌سازی کاذب، گروه‌های به ظاهر جهادی و اسلامی را تحت نام القاعده توسط مهره‌ها و جاسوسان خویش ایجاد نمودند و با سرمایه کشورهای مرتجع عرب، آن‌ها را تقویت کردند تا سدی در برابر انقلاب اسلامی ایران گردند.

وی ادامه داد: از جهت دیگر با حمایت مستقیم کشورهای عربی و غربی از رژیم صدام، جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل کردند تا جلوی این انقلاب و صدور آن به کشورهای اسلامی را بگیرند که موفق نشدند و شکست خوردند.

باهنر افزود: در آغاز قرن بیست و یک، آمریکا تهاجم مستقیم نظامی خویش را به کشورهای عراق و افغانستان آغاز نمود، اما بازهم متقبل شکست شد. حرج و مرج را تحت انقلاب بهار عربی در جهان اسلام راه‌اندازی نمود. کشورهایی چون لیبی را نابود و حکومت‌های مصر، یمن و تونس را دگرگون کرد. زمانی که پای این شورش در کشور سوریه کشیده شد، غربی‌ها از سقوط چند هفته‌ای نظام سوریه سخن می‌گفتند، اما باز هم جمهوری اسلامی ایران با حمایت خویش از ملت و حکومت سوریه نقشه نظام سلطه را نابود نمود.

وی در مورد ایجاد گروه داعش نیز گفت: نظام سلطه با تاسیس داعش تحت نام خلافت و تسلیح آن‌ها تصور داشت شاهد تباهی جهان اسلام و شکست حتمی جمهوری اسلامی باشد. داعش تحت نام خلافت اسلامی با حمایت آشکار و پنهان محور استکبار سیل خون و جنایات بی‌شماری را در کشورهای سوریه و عراق به راه انداخت. اما در برابر این جنایات، هسته‌های مقاومت در کشورهای اسلامی به وجود آمد تا در برابر مثلث پیاده نظام استکبار، اسرائیل، کشورهای مرتجع عرب و تروریستانی چون داعش، القاعده و سایر گروه‌های افراطی در منطقه ایستادگی کنند.

رییس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان در ادامه تأکید کرد: الحمدالله در این جنگ آزادی خواهان در برابر نظام سلطه، امروز ملت‌های اسلامی شاهد شکست سخت کشورهای مرتجع عرب در جبهه یمن، شکست مفتضحانه اسرائیل در غزه، نابودی داعش در عراق و سوریه و شکست‌های سخت امریکا در منطقه توسط محور مقاومت هستند، چون نظام سلطه با خوی استکباری برای ملت‌های آزاده جهان پذیرفتنی نیست. ملت و کشور ما نیز در بیست حضور امریکا، شاهد عینی خوی استکباری نظام سلطه بوده و هستند. حتی می‌توانیم بگوییم ضربه‌های اساسی مقاومت در برابر امریکا در جهان اسلام، عدم کارایی شعار دروغین دمکراسی آن‌ها در کشور ما و همدلی نکردن ملت آزاده ما باعث خسارات میلیاردها دالر امریکا و تلفات انسانی آن‌ها گردید که حالا با بازی‌های موش و پشکی‌شان با مخلوق خودساخته‌شان، طالبان، کشور عزیز ما را ترک می‌کنند و فرار را بر قرار انتخاب نمودند. این شکست بزرگ برای امریکا و بربادی آبرو و عزت آن در جهان است.

وی در پایان گفت: بدون شک همه این پیروزی‌ها در جهان اسلامی از اثر انقلاب اسلامی ایران به رهبری خردمندانه حضرت امام راحل و جانشین خلف‌اش، امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) است که بیداری را در جهان اسلام ایجاد نمودند. در نتیجه می‌توان گفت امام خمینی (ره) سفینه نجات سرزمین‌های اسلامی و بیدارکننده ملت‌های اسلامی بود و امام خامنه‌ای ادامه‌دهنده این راه هستند.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/22760


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان


پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد


مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها


هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند


بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان


ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان


هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان


بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی


چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند


مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست


ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور


ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان


با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد


پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد


تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه


افزایش شمار تلفات سیلاب ها به ۶۶ تن در کشور


آمادگی ها برای مهاجرین اخراجی از پاکستان در گذر گاه تورخم


مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی


انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد


باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد


افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور


بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.